Voeding

Hoe houdt je kind een gezond gewicht? De basisboodschap om gezond op te groeien en fit te blijven is eigenlijk heel eenvoudig: BOFT. Wat dat inhoudt, leggen we hieronder uit.

Wat is belangrijk?

De B van: Beweeg elke dag
Laat kinderen elke dag een uur bewegen, 2 x 30 minuten kan ook. Dat helpt om op gezond gewicht te blijven en is goed voor de ontwikkeling. Je kind leert daarbij nieuwe dingen en slaapt ook beter.
De O betekent: Ontbijt elke dag
Het is belangrijk dat je kind elke ochtend ontbijt. Een goed ontbijt bestaat uit een volkoren boterham en een glas (karne)melk of thee zonder suiker. Pap, yoghurt of melk met muesli is ook goed. Kinderen die ontbijten, hebben minder trek tussendoor. Hierdoor gaan ze niet zo snel snoepen of snacken. Ook kunnen ze zich beter concentreren in de klas.
De F staat voor: Fris water uit de kraan, laat zoete dranken staan
Kraanwater en thee zonder suiker zijn de beste dorstlessers. Frisdranken, energiedrankjes en sappen bevatten veel suiker. Dat is slecht voor het gebit én voor de eetlust. Wist je dat in vruchtensap net zoveel suiker zit als in frisdrank? Wel vier suikerklontjes in een klein glas. Er zit veel meer energie in dan een kind nodig heeft.
Met de T bedoelen we: Tv en pc? Zeg wat vaker 'nee'
Beperk deze activiteiten tot maximaal twee à drie uur per dag. Televisie kijken is niet actief en veel kinderen gaan erbij snoepen. Dat geldt ook voor computeren, spelen met Playstation, Nintendo of Wii.

Stel je vragen

Met vragen over gezonde voeding kun je altijd bij ons terecht. Praat er gerust over met de jeugdarts of jeugdverpleegkundige. Als je dat wilt, denken we met je mee en geven advies.

Jeugd en Gezin

Je kunt je vragen stellen tijdens de afspraak met je kind bij het consultatiebureau 0-18 jaar. Dat kan een afspraak zijn op een van onze locaties, maar soms ook op school. Tussendoor kun je ons telefonisch bereiken (035 – 69 26 350) of via de e-mail (info@jggv.nl). Als je dat prettig vindt, is het altijd mogelijk om een extra afspraak te maken.

Meer informatie

Wil je meer weten over gezonde voeding? Kijk dan op de website van het CJG of het Voedingscentrum