Hieronder een aantal veel gestelde vragen – en antwoorden – over de ontwikkeling van het terrein Rijsbergen door de Regio Gooi en Vechtstreek.
Staat uw vraag er niet bij? Stuur uw vraag dan naar ontwikkelingrijsbergen@regiogv.nl.
Hieronder een aantal veel gestelde vragen – en antwoorden – over de ontwikkeling van het terrein Rijsbergen door de Regio Gooi en Vechtstreek.
Staat uw vraag er niet bij? Stuur uw vraag dan naar ontwikkelingrijsbergen@regiogv.nl.
Voordat het Rijsbergenterrein in zicht kwam zijn er drie andere locatie onderzocht:
Deze locaties voldeden niet aan de bestemmingsmogelijkheden, de Regio mocht zich er van de betreffende gemeente niet vestigen en (locatie Zeewolde) op te grote afstand van de regio bevond.
Voor omwonenden is er – als eerste stap – een informatiesessie gegeven over het voornemen om de betreffende activiteiten te vestigen op het Rijsbergenterrein. Via de mail ontwikkelingrijsbergen@regiogv.nl en via het formulier op de landingspagina is het tevens mogelijk om uw mening te geven en/of alternatieven aan te dragen. Vanzelfsprekend nemen wij deze suggesties ter harte en is bijsturing mogelijk. We bevinden ons immers nog aan het begin van het proces.
Het betreft tussen de 400 en 500 bewegingen. Dit is een toename van circa 4% t.o.v. de huidige verkeersbewegingen op de Randweg. We rekenen dan met al het verkeer van en naar het terrein door Regio Gooi en Vechtstreek (dus inclusief VervoerGV en personeelsbewegingen).
Wij werken op dit moment voor de inzameling van huishoudelijk afval met:
Uitgaande van 4 bewegingen van en naar het terrein per wagen betekent dit 168 bewegingen voor het vrachtverkeer. We zijn bij de berekening uitgegaan van 2 maal daags lossen van de inzamelvoertuigen. Dit is echter een maximale berekening die in de praktijk doorgaans lager zal uitvallen. De inzet is namelijk niet dagelijks maximaal.
Dat inwoners wellicht liever huizen of natuur op deze locatie hadden willen hebben, daar hebben we begrip voor. Echter het is een van de weinige locaties binnen de regio waar industrie nog een plek kan krijgen en dus ook de arbeidsgeschoolde medewerkers. Op dit moment rust er bestemming zware industrie op het terrein. Omdat er op het terrein ook een puinbreker zit – met een zware milieucategorie – is het bouwen van woningen in de nabije omgeving door wet- en regelgeving uitgesloten.
Wij snappen goed dat er zorgen zijn. In het voortraject hebben wij goed nagedacht om eventuele overlast tot een minimum te beperken.
Alle overslag – het overhevelen van het huishoudelijk afval uit onze inzamelvoertuigen naar de opleggers van de verwerkers – gebeurt inpandig. Er zal geen sprake zijn van opslag van huishoudelijk afval op het terrein. Het pand van de overslag zal natuurlijk voldoen aan de hoogste eisen gesteld binnen het vergunningstraject. Hierbij zal uiteraard gekeken worden naar mogelijke geuroverlast.
Er zal geen afval of grondstoffen worden opgeslagen op het terrein waardoor een toename van ongedierte onwaarschijnlijk is.
Op het terrein wordt geen afval opgeslagen. Om het terrein komt een groene buffer van 5 meter hoog.
Om het noordelijk deel van het terrein wordt een verhoogde groene buffer van 5 meter hoog aangelegd. Vanaf de Randweg zal er vrij weinig te zien zijn van de inrichting van het terrein. Desondanks wordt het landschappelijke ingericht. De Regio vindt het belangrijk dat er een goede inpassing komt binnen de omgeving en dat er ruimte is voor biodiversiteit. Hiervoor zal bij de beplanting van het terrein gebruik gemaakt worden van de expertise van GNR.
Het is geen opslaglocatie. Het ingezamelde huisvuil wordt dagelijks afgevoerd naar de verwerkers.
Ja dat is correct. Het bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek moet nog een besluit nemen over de aankoop van de grond. Vervolgens kun er een vergunningsaanvraag ingediend worden bij de gemeente Huizen. Dit is een openbaar proces.
Het is te verwachten dat het iets drukker zal worden op de Randweg richting de A27 vanwege de verplichte rijrichting. Eerste analyse op basis van huidige verkeersbewegingen leidt tot een toename van circa 4% op de Randweg. De voertuigen vertrekken doorgaans niet allemaal tegelijk en komen gefaseerd terug gedurende de dag.
Nee. Het voorstel is om kantoorpanden GAD en RegioGV, de remise en inpandige overslaghal te vestigen op het terrein.
In de overslaghal wordt het afval en de grondstoffen die de GAD bij u thuis ophaalt vanuit de inzamelvoertuigen overgestort in transportvoertuigen die deze stoffen naar de verschillende verwerkers brengt. Dit gebeurt volledig inpandig. Er is geen sprake van opslag van afval- en/of grondstoffen. Ingezameld afval wordt dagelijks afgevoerd.
In de overslaghal worden de huishoudelijke afval- en grondstofstromen overgeslagen;
Elders op het terrein – afgesloten of inpandig – overslag van glas, EPS (piepschuim) en autobanden
Nee. Transport van huishoudelijk afval gaat over de weg.
Het zuidelijk deel van het terrein zal niet ingericht worden voor logistieke of andere functies van de Regio. Tussen het noordelijk en zuidelijk zal een verhoogde groene buffer van 5 meter hoog worden aangelegd.
Voor al het vertrekkend verkeer van het Rijsbergen terrein is er een verplichte rijroute gepland over de Randweg richting de A27. Hiervoor is in het concept ontwerp een aparte uitrit gepland. Het is de chauffeurs niet toegestaan te keren op de randweg of de rotonde bij de Gooilandweg te gebruiken.
Deze inrichting is bewust gekozen zodat er geen sprake is van het kruisen van fiets en voetgangersverkeer op de rotonde aan de Gooilandweg. De Regio is zich terdege bewust van het kruisende verkeer op Randweg Midden t.h.v. het Warandapark waar veel fietsers de weg oversteken. Dit zal zeker punt van aandacht zijn in de gesprekken met de betreffende gemeenten die vanuit haar rol verantwoordelijkheid dragen in deze.
Ja dat kan. Dit kan pas op het moment dat de Regio ook daadwerkelijk overgaat tot het indienen van een aanvraag tot realisatie(vergunnningsaanvraag). De Regio is nog niet overgegaan tot daadwerkelijke aankoop en zal pas daarna een vergunningsaanvraag indienen bij de gemeente Huizen.
Hierna volgt door de gemeente Huizen toetsing van de aanvraag aan het ‘tijdelijke bestemmingsplan buitenwijken’ en hebben inwoners de mogelijkheid bezwaar in te dienen.
ja, dit klopt. Allereerst moet het bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek nog een besluit nemen over de aankoop van de grond. Pas daarna komen de eventuele vervolgstappen.
De gemeente Huizen zal voorafgaand aan de vergunningsverlening toetsen of de voorgestelde ontwikkeling binnen de regels van ‘tijdelijke bestemmingsplan buitenwijken’ past.
Nee. In de voorbereidende fase is er goed nagedacht om overlast te voorkomen. De aanrijroutes zijn zo gepland dat het verkeer niet door omliggende woonwijken rijdt, tenzij er ter plekke inzameling van huishoudelijk afval plaatsvindt. Dit in tegenstelling tot de verkeersbewegingen vanuit de voormalige kalkzandsteenfabriek.
Zowel op als rond het terrein komt zoveel mogelijk groen. We laten ons hiervoor adviseren door GNR. Door de beplanting zorgvuldig te kiezen zal het groen op het terrein aanvullend en verbindend werken met de omliggende natuur.
Nee, dit is niet opgenomen in het ontwerp.
Wij willen zorgdragen voor een veilig en prettige woonomgeving en minimale overlast. De aanrijroutes zijn zo gepland dat het verkeer niet door woonwijken rijdt. De voertuigen vertrekken ’s ochtends in kleine groepen over de Randweg en keren verspreid over de dag terug.
Daarnaast zetten we voor GAD en Vervoer GV in op zoveel mogelijk elektrische voertuigen, die veel minder geluid maken.
Afgelopen jaren zijn er verschillende opties onderzocht. Terrein met de bestemming industrie is zeer schaars in de regio. Daarnaast is de ligging voor logistieke onderdelen zeer gunstig ivm liggen aan de randweg nabij de A27.
Het is op de lange termijn goedkoper om op eigen terrein de dienst te huisvesten dan in Baarn waar het terrein gehuurd wordt. De wens om alle onderdelen van de Regio ook binnen de Regio te vestigen speelt ook een rol.
De locatie van de overslag in Hilversum dateert uit 1968 en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Toen de overslag werd gebouwd was er 1 afvalstroom die per spoor vanuit de overslag naar de verwerker gereden kon worden. Nu kennen we meerdere afvalstromen en meerdere verwerkers. Vervoer van de afval- en grondstofstromen kunnen niet meer via het spoor en moeten over de weg. De huidige overslag locatie op Crailoo ligt verhoogt. Het is door het hoogteverschil nagenoeg niet mogelijk om kosten efficiënt te vernieuwen.
Herontwikkeling op huidige locaties is uiteraard goed bekeken. Herontwikkeling op huidige locaties is nagenoeg niet mogelijk, dit ivm de beperkte ruimte, kosten en het draaiende houden van de afvalinzameling. Bovendien is het zo dat op beide locaties het vrachtverkeer direct langs woningen binnenstedelijk afgewikkeld wordt. Van deze situatie willen we af. Rijsbergen bevindt zich aan de randweg, nabij de A27. Dit heeft als voordeel dat transport niet meer via woonwijken hoeft.
Nee. Allereerst moet het bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek nog een besluit nemen over de aankoop van de grond. Pas daarna kan er een vergunningsaanvraag ingediend worden bij de gemeente Huizen. Hierna volgt toetsing van de aanvraag binnen het bestemmingsplan door gemeente Huizen. Pas na vergunningsverlening kan eventueel gestart worden met de realisatie. De voorlopige schetsen die u op deze projectpagina ziet zijn de ideeën van de Regio voor de invulling van het terrein. De daadwerkelijke invulling kan hiervan afwijken.
U kunt uw vragen stellen of uw zorgen uiten via ontwikkelingrijsbergen@regiogv.nl. Wij zullen uw vragen zo snel mogelijk beantwoorden en desgewenst telefonisch contact met u opnemen.
Op deze webpagina ( www.regiogv.nl/ontwikkelingrijsbergen) vindt u alle informatie over de plannen en het proces tot realisatie.